NyomtatásGaldor & Seidhr

Galdr"A skandináv hitvilágban elsődlegesen két mágiaformát tartottak/tartanak számon. Az egyik a seidr, a másik a galdr vagy galder (vagy galdor - a szerk.). A seidr olyan sámáni praktikákat takar, amelyeket általában nők gyakoroltak, fő tudója maga Freya istennő. A galdr a férfias mágiaforma, Odin a mestere. A galdr szó jelentése varázsdal, elsősorban a rúnák helyes és hatásos kiejtését takarja, de tágabb értelemben magába foglal, többek közt, minden olyan cselekvést, ami hangok hatásával befolyásolja a hallgatóit."

A lentebbi táblázatban egy kisebb összehasonlítást olvashattok a két típusról, majd egy-egy rövid leírást is, hogy mire és hogyan használták őket.

  Galdor Seidhr
Használója (férfi/nő) férfi nő (ritkábban férfi is, de a kezdetekben számukra ez tabu volt)
Kapcsolódó isten Odin Freyja
A mágia jellege analitikus, tudatos, akaratlagos,
ego-orientált
intuitív
A mágiához tartozó kulcsfogalmak "mágikus személyiség", alteregó,
az akarattal való munka
transz állapot, ahol a tudat kevésbé fontos
A mágia alapja nyelvi és szimbólikus alkalmazás (verbális formula és grafikai jelek) "természetes" módok (különösen állatokkal, és növényi anyagokkal)
A hatásossága függ magától a mágustól/használójától sokkal inkább a természettől, és a vele való kapcsolattól
 

Galdor

A galdor elsődlegesen a rúnákkal való mágikus munkához kötődik, ami leginkább a tudatos elmével áll kapcsolatban. Ilyenkor a mágus kiválasztja azokat a rúnákat, amelyek jelentése összhangban van a céljával, majd az akaratával megidézi a rúnákat, hogy azokat aztán a világba szétküldve, elérje a kívánt változást.  Máshogy megfogalmazva, a galdor olyan technika, amellyel szimbólumokat (a rúnákat) irányítva különböző hatásokat érünk el, vagy éppen (jóslásnál) a jövőt próbáljuk mágikus úton kiolvasni és esetleg megváltoztatni. (Bővebben lásd: Orlög & wyrd)

Ahhoz, hogy valaki képes legyen hatásosan galdort használni, teljesen tisztában kell lennie a rúnák jelentéseivel. Ez a gyakorlati technika a következő tényezők helyes kombinációjából áll:

Alak: A mágusnak képesnek kell lennie az összes olyan rúna alakjára koncentrálni, amelyeket a galdor során felhasznál. Ez lehet úgy, hogy az adott rúna testhelyzetét (Stádhgaldrral) felvesszük, vagy éppen, hogy csak egyszerűen lerajzoljuk a rúnát egy papírra. A megfelelő jelet egy fába is belevéshetjük, miközben erősen az adott rúnára koncentrálunk, de ezen módszerek kombinációit is használhatjuk.

Hang: A "galdor" szó károgást vagy suttogást jelent (társítják még a ráolvasással is). Tehát valamilyen kiadott hangot, amely kulcsfontosságú szerepet játszik a rúnák rejtélyeinek feltárásában. Minden felhasznált rúnát tisztán ki kell ejtenünk, mintha el akarnánk juttatni a világegyetem minden sarkába őket. Ehhez segítséget találhattok a rúnák leírásánál.

Szám: Nyílván mindenki felfedezte már, hogy minden rúnához egy szám is tartozik, 1-től (Fehu) 24-ig (Othila). Ha több rúna kombinációját használjuk, akkor ezek a számok összeadódnak, így adva az adott mágiához egy számot. Ennek az oldal alján lévő két könyvben járhattok utána.

Akarat: A galdor alkalmazásának a végső eleme nem más, mint a mágus akarata, amely a fenti három tényezőt (alak, hang, szám) összekapcsolja, majd energetizálva azokat az útjára küldi a rúnákat, hogy teljesítsék célját. Az akarat csak azt jelenti, hogy erősen gondolunk valamire abban a reményben, hogy az meg fog történni. Az akarat három elemből áll: Képzelet, (azaz, hogy lássuk a szükséget és a változás lehetőségét), szenvedély, (hogy valóban vágyjunk a célunk elérésére, azaz így a lelkesedésünkkel az adott mágiát táplálni tudjuk), valamint precizitás (hogy tisztában legyünk azzal, hogy melyik rúnát miért és hogyan használjuk, ezáltal valóban képesek legyünk a kívánt hatást elérni.)

Seidhr

SeidhrEzt a fajta mágiát hagyományosan a látók és a varázslónők alkalmazták, és a nők megbízhatatlan praktikájának vélték, ami méltatlan a férfiakhoz. Még ha így is vélekedtek róla, voltak olyan férfiak, akik használták seidhrt, sőt maga a Mindenek Atyja is kitanulta ennek technikáját Freyjától, a szerelem istennőjétől. Manapság már csak kevesen használják vagy ismerik. Sokan a sámánisztikus mágiához hasonlítják.

A seidhr azon alapul, hogy transz állapotba kerülve a tudatalattink közvetlenül képekkel vagy érzésekkel kommunikáljon. A galdorral ellentétben, - ahogy az a fenti táblázatban is látható -  ez a fajta mágia sokkal inkább az intuitív érzéseken alapszik, amelyek néha elég pontatlanok. Az érzéseink és a képek amelyeket látunk szubjektívek lehetnek számunkra, ezáltal olyan dolgokat is láthatunk, amelyek nem biztos, hogy igaznak bizonyulnak. Ezért is kell ezen gyakorlat alkalmazása előtt, a lehető legtöbb tudással és ismeretanyaggal  felvértezni magunkat, hogy ki tudjuk szűrni a téves információkat.

Hogy miként léphetünk transzba, arra nehéz konkrét választ adni. Egyesek a seidhrt a szexuális mágiával kapcsolják össze, mivel az hatásos módja annak, hogy megváltozott tudatállapotba kerüljünk. Ha már transz, tennék egy kis kitérőt ebben a témában:

Minden alkalommal, amikor eljátszunk valamilyen gondolattal, elkezdünk álmodozni valamiről, akkor már egy bizonyos transzállapotba kerülünk. Minden alkalommal, amikor azon kapjuk magunkat, hogy az esti vacsorán gondolkodunk, miközben az autóvezetésére kellene koncentrálnunk, transzban vagyunk. Akkor is, amikor könyvet olvasunk, filmet nézünk, vagy éppen lehunyjuk a szemünket és zenét hallgatunk.

Minden alkalommal, amikor megengeded, hogy a tudatod megpihenjen, és ne arra koncentráljon, ami körülötted történik máris egy megváltozott tudatállapotban vagy. Ezek többségére nem szoktunk odafigyelni, vagy nem is tulajdonítunk nagy jelentőséget nekik.

Mire is alkalmazzák a seidhrt?

A seidhr lényegében arra való, hogy használója valamilyen módon, megváltoztassa a végzetét vagy jövőjét. A transzállapotban megtapasztalt képek, érzések prófécia, áldás, vagy átok formájában is érkezhetnek. A seidhr mesterei maguk a Nornák, a Sorsistennők. (Attól, hogy ők meghatároztak egy bizonyos végzetet, nem jelenti azt, hogy azt képtelenség lenne megváltoztatni.)

 

Források:
Norse-mythology - Seidhr
Stephen E. Flowers: Galdrabok - An Icelandic Grimoire
Michael Kelly: Aegishjalmur - The Book of Dragon Runes