Kubb
A viking sakknak is említett Kubb egy északról származó szabadtéri társasjáték, amely mára már egyre inkább ismerté válik a világ legtöbb táján. Állítólag ez a játék a vikingek egyik ősi játéka, de erre konkrét bizonyítékkal még nem szolgáltak. Magyarországon jelenleg egy olyan klubról tudunk akik a játékot versenyszerűen is játsszák. Ők a Kubb Club Veszprém.
A játékot bárki játszhatja 5 éves kortól 99-ig. Játékosok számába ugyancsak nagy teret enged, hiszen 2 főtől kezdve akár 12 fő is részt vehet benne (az egyik magyarul elérhető szabályzat szerint ideális esetben 3-3 ember játszik egymás ellen). A készleten kívül pedig nincs másra szükség, csak egy viszonylag egyenletes 8 x 5 méteres terültre.
Kubb felszerelés:
10 db kubb (15 x 7 cm),
1 db király (30 x 9 cm+korona)
4 db pálya kijelölő pálca (sarokcövek),
6 db dobófa (30 cm hosszú, 4,4 cm átmérőjű)
A lentebb olvasható játékszabályt két magyar írásból valamint egy angolból próbáltam összefűzni, hogy lehetőleg mindenre kitérjek. Mivel nem ástam magam bele még mélyen a játékba, ezért javaslom, hogy akit komolyabban érdekel, az az oldal alján lévő két magyar játékszabályt is olvassa el hozzá!
Játékszabály
A játék célja:
A játékban a dobófákkal igyekszünk leütni az ellenfél csapat kubbjait. A cél a király ledöntése*, azonban ezt csak a játék végén, az ellenfél térfelén található összes kubb leütése után szabad megtenni! Amelyik csapat idő előtt leüti a királyt, az azonnal vesztett!
*Ha minden dobásunk pontos akkor egy menetben is lehetőségünk lenne, azonban az első körben a királyra csak 2 dobófa megléte esetén lehet dobni!
- A dobófákat csak egyenesen, alulról felfele szabad dobni!
- Felülről lefelé elhajítani, szándékosan oldalra pörgetve dobni vagy gurítani a dobófát tilos, az így elért találatok nem érvényesek!
- Tilos továbbá szándékosan az ellenféljátékosokra célozni!
A pálya felállítása:
A játéktér 5×8 méter nagyságú téglalap alakú terület, ennek sarkait a letűzött sarokcövekek jelölik. A téglalap rövidebb oldalait alapvonalaknak, a hosszabbakat oldalvonalaknak nevezzük. (Ha kicsi a hely, akkor inkább az alapvonal hosszán lehet spórolni.) A csapatok egymással szemben az alapvonalak mögött állnak fel. Térfeleik határát a pálya közepe jelöli ki, tehát a csapat térfele saját alapvonalától a pálya felezővonaláig terjed.
Kezdéskor az alapvonalakra 5-5 kubbot kell egymástól egyenlő távolságra felállítani. (A négyzetes talpukon álljanak!). A szélső kubbok közvetlenül a sarokcövekek mellé kerüljenek! A felezővonal közepére, vagyis pálya középpontjára helyezzük a királyt. A 6 darab dobófát a kezdő csapat kapja. Hogy melyik csapat kezd, azt sorsolással kell eldönteni.
Ki kezdje a játékot?
A legegyszerűbb módja az eldöntésnek, hogy kijelölünk mindkét csapatból 1-1 személyt, akik 1-1 dobófával megpróbálnak legközelebb dobni a középen álló királyhoz, úgy azt ne döntsék fel. Aki közelebb dobott, annak a csapata fogja kezdeni a játékot.
A játékban a csapatok felváltva következnek dobásra, illetve védekezésre.
Első körben a kezdő csapat – esetünkben nevezzük „A” csapatnak – megpróbálja ledönteni az ellenfél alapvonali kubbjait. A ledöntött kubbokat „ B” csapat átdobja „ A” csapat térfelére, majd a 6 dobófával megkezdi a támadást!
FONTOS, hogy az átdobott kubboknak mindig az ellenfél térfelén kell lenniük és a pályát sem hagyhatják el, ugyanis ez hibát jelent! Az átdobások során egy alkalommal lehet büntetlenül hibázni, második hibánál az ellenfél az átdobott kubbot oda helyezi, ahová ő akarja, de dobófa távolság!
A játékban a csapatok felváltva következnek dobásra, illetve védekezésre.
Első körben a kezdő csapat – esetünkben nevezzük „A” csapatnak – megpróbálja ledönteni az ellenfél alapvonali kubbjait. A ledöntött kubbokat „ B” csapat átdobja „ A” csapat térfelére, majd a 6 dobófával megkezdi a támadást!
FONTOS, hogy az átdobott kubboknak mindig az ellenfél térfelén kell lenniük és a pályát sem hagyhatják el, ugyanis ez hibát jelent! Az átdobások során egy alkalommal lehet büntetlenül hibázni, második hibánál az ellenfél az átdobott kubbot oda helyezi, ahová ő akarja, de dobófa távolság!
Lehetőség van toronyépítésre is!
Egyszerre maximum 3* mezőnykubbot egymásra állíthatunk. Ennek a kivitelezése a következő: az átdobandó kubbokat elkezdjük átdobni az ellenfél térfelére, amennyiben úgy dobjuk át őket, hogy a talaj érintése előtt egymást érik, akkor az egymást érintő kubbokból tornyot építhetünk. Ennek a jelentősége abban áll, hogy egy dobófával akár 3 mezőnykubb is ledönthető ezen a módon és több dobásunk marad a többi kubbra és akár a királyra is! A tornyot mindig az alapot képező kubbra kell felépíteni, annak a végleges helyén.
*Az angol forrás nem említ maximumot.
Az átdobott kubbok felállítása: az átdobott kubbokat mindig az ellenfél állíthatja fel, az általa választott talp oldalra.
A „B” csapat tehát támad, azonban ők csak azután dönthetik le „A” csapat alapvonali kubbjait, ha már nincsen egyetlen álló mezőnykubb sem! Azonban ha az utolsó álló mezőnykubbot eldöntve a dobófa úgy repül tovább, hogy ledönt egy alapvonali kubbot akkor az bizony érvényes!
Az ellenfél a pályán a le nem döntött mezőnykubb vonaláig előre jöhet és onnan támadhat majd! Tehát nem mindegy hová repülnek az átdobott kubbok!
A játék pedig így folyik tovább, amíg az egyik csapat végül letarolja az ellenfél teljes mezőnyét és az alapvonalon sem marad már álló kubb és ekkor jöhet a királyra dobás, aminek az eldöntése jelenti a végső győzelmet!
Érdekesség, hogy 1995 óta a játékból világbajnokságot is tartanak Svédországban, Gotlandon.
Az internetet böngészve az ember elérhető áron juthat hozzá egy készlethez, de az ügyesebbek akár otthon is elkészíthetik a sajátjukat!
Beszerzési lehetőségek:
Kubb Club (utolsó ismert ár: 13.900 Ft)
Játékshop (utolsó ismert ár: 4.750 Ft)
Játékszabályok:
Kubb Club
Bernáth Balázs: Kubb
Források:
Kubb Club (Letöltés ideje: 2017.01.24.)
Bernáth Balázs: Kubb (Letöltés ideje: 2017.01.24.)
Wikipédia – Kubb (Letöltés ideje: 2017.01.24.)